Jonas Wettre Foto: Johan Bergmark

 

Vi har arbetat med en rad stora fotografer genom åren och de flesta har vi långa relationer med. De vet att vi inte ger oss förrän bilderna och ramningen är helt perfekt. De är ju själva perfektionister. Jonas Wettre som ansvarar för bland annat bildretusch och layout kom från världens främsta fotoboksförlag för sju år sedan. Under tio års tid arbetade han med de största fotograferna i världen. Han vet att alla fotografer strävar efter perfektion, i utförande och i presentation. Det här är en presentation av Jonas.

Jonas Wettre kom på den briljanta idén att bli fotograf när han tjänstgjorde för FN i Bosnien, ett klokt och betydligt stillsammare yrkesval. Han tog en mörkrumskurs i Göteborg och började sedan på Fotoutbildningen Kulturama i Stockholm. Där blev han sugen på att arbeta med grafik och gummitryck och började direkt att plugga grafik på Biskops Arnö och Sedan Kunsthøgskolen i Bergen. Han fördjupade sig till hundra procent i grafikens värld och skapade en portfolio om att fånga svärtan, där han porträtterade sig själv i välkända verk av bland andra Irving Penn och Christer Strömholm.

En klok och logisk fortsättning på grafikskapandet är att intressera sig för bokkonst. Ett kanske inte lika klokt beslut är att packa en ryggsäck och bege sig till ett av världens bästa förlag för fotoböcker, knacka på och berätta att man vill börja jobba för dem, på dagen. Men det gick vägen och Jonas blev kvar på Steidl i tio år. Han träffade en tjej, fick två barn och var med och producerade över 300 böcker, med allt från att ansvara för layout och bildretusch till att göra sista kvalitetskontrollen innan tryckpressarna satte igång. Jonas har gjort böcker för många av världens främsta fotografer, de flesta enkla och trevliga att samarbeta med, några stört omöjliga. Men när alla bitar föll på plats i en produktion kunde inte ens världens suraste Lou Reed göra annat än att tacka Jonas för resultatet.

Så visst är det intressant att höra vad Jonas har att säga om bildproduktion.

– Det är alltid kunden som bestämmer förklarar Jonas, men det är viktigt att dela med sig av sina synpunkter för att få bild en dit man vill. Ser jag något som möjligen kan vara fel är det viktigt att påpeka detta. Så att det blir hundra procent rätt i slutändan. Det är oerhört viktigt att det finns en bra kommunikation mellan oss och konstnären. Att få prata om bilderna ger både oss och fotografen mycket.

Ofta handlar det om att rensa bland sina bilder.

– Jag har lärt mig att de bästa fotograferna är extremt selektiva i sitt urval och det är inget man ska vara rädd för, menar Jonas. Försök att hitta en röd tråd, du behöver inte slänga ut allt du har, kvalitet är bättre än kvantitet. Har du svårt för att välja eller är du osäker på om vissa bilder håller, kom gärna förbi och diskutera dina bilder med mig.

Jonas har arbetat i lite över tre år på Sandeng. Han printar och arbetar med den viktiga bildretuschen och korrekturen och hjälper till med produktionen samt sitter som ordförande i juryn för Swedish Photography Award. Efter alla år på Steidl är han en värdefull och ärlig diskussionspartner för många fotografer, inte minst i urval och disposition. Just nu arbetar han mycket med årets pristagare av ”Swedish Photography Award” Albin Biblom, som har sitt prisvernissage 19 oktober på Dunkers Kulturhus i Helsingborg.

Jonas tröttnar aldrig på den fotografiska bilden, han har sett tusen och åter tusen bilder som känns rätt och som har gjort stort intryck, bland andra Pieter Hugos serie ” The Hyena and Other Men” och Sebastião Salgados “Workers” men också böcker som Robert Franks klassiker ”The Americans” och Sally Manns ”Immediate Family”. Fler tips från Jonas hittar du längre ner.

Men det finns också de bilder som inte faller honom i smaken.

– Bilden i sig måste tilltala mig, jag vill ha få ett positivt intryck av bilden direkt, en känsla av att man vill ha mer, förklarar Jonas. Men även inramning är viktigt, det finns mycket som kan bli bättre med en schysst inramning. Det finns förstås bilder eller en utställning som jag personligen inte gillar, men där det finns en tydlig tanke och energi, det blir jag imponerad av.

Jonas drivs fortfarande av glädjen i det han gör.

–För mig är ett bra jobb inte bara ett jobb, för mig är det en hobby, och kunna styra dagen som jag vill. Kanske är det hemligheten till att de produktioner som Jonas är involverad i blir så bra, några andra hemligheter vill han inte avslöja.

Bilderna nedanför föreställer Gerhard Steidl som fotograferar Robert Frank som fotograferar Gerhard Steidl.

Den andra är Steidl med anställda som gästas av Jim Dine och Keanu Reeves.

Robert Frank på Steidl
Steidl med anställda samt Keanu Reeves och Jim Dine

Bästa utställningarna

Pieter Hugo: The Hyena and Other Men

Robert Polidori: Ecophilia / Chronostasis

Erik Johansson: Imagine, Created Reality

James Nachtwey: Photographs

Sebastião Salgado: Workers

Andres Serrano: Piss Christ

 

Bästa fotobok?

Josef Koudelka: Gypsies

Robert Frank: The Americans

Sally Mann: Immediate Family

Robert Capa: Slightly out of focus

Susan Sontag: On Photography

Sebastião Salgado: Workers

Kolla in hos Steidl

Se Jonas och Sandengs arbete med

Swedish Phtoography Award

 

Har du frågor till Jonas om hans arbete eller vill ha hans hjälp och kunskap så kontaktar ni honom lättast via mejl:

jonas@sandeng.se