När man ska rama in en bild kan man välja bland många olika konstruktioner som man bör känna till om slutresultatet ska bli optimalt. Det handlar om storleken på printen, i vilket sammanhang bilden ska hänga och vilket material du ska printa din bild på. 

Övergripande

Vi besitter stora ytor för monteringen vilket är helt nödvändigt då vi ofta hanterar stora verk, men något som kan skapa begränsningar är själva montering och lamineringsmaskinen. Den är 160 cm bred och för storlekar större än detta så måste det monteras för hand. Gällande laminering så sätts här gränsen vid hur bred den bredaste rullen med laminat är, således 160 cm. Längden på verket begränsas dock snarare vid möjligheten att få ut verket ut ur lokalen. 

Då vi framförallt arbetar med egenproducerat printmaterial så måste detta fästas vid något beroende på hur kunden vill exponera sitt verk. Det kan röra sig om en passepartouts baksida, en Kapa, kartong, aluminiumskiva eller kanske en Dibond. Skall den t.ex. fästas på aluminium så måste det till adhesiv som liknar en mycket tunn dubbelhäftande tejp, fast mycket bredare. Denna är givetvis syrafri vilket är något vi alltid strävar efter, att motverka att verken föråldras i förtid. 

Att använda passepartout

En passepartout kan vara hur vacker som helst och är ett klassikt sätt att förgylla ett verk. Det vanliga sättet att fästa upp en bild på en pp-kartong är att den tejpas upp på baksidan. När det gäller vintage verk är det ett måste för att det sedan skall kunna avlägsnas vid t.ex. en försäljning eller om ägaren vill byta ram/kartong. Men då vi printar mycket nytillverkad konst och kan printa om om något går fel. så kan vi även montera verket på t.ex. en pp-karong eller Kapa. Detta gör att verket blir helt platt och risken för att passeparouten klappar mot printen elimineras. 

Planmontering

Vid montering av verk mot bakgrunden går det inte att separera dem igen, verket är nu ett med bakgrunden, detta gör att det går att välja om man vill ha signeringen på framsidan eller kanske baksidan. Om man nu vill använda sig av ett äkthetsbevis så kan det med fördel monteras på baksidan. Detta görs ofta när vi monterar och ramar verk som är utfallande, när bildytan går hela vägen ut till kanten av pappret och man inte vill ha en signatur i bilden.

Laminering

Något man bör tänka på vid laminering är att det inte går att laminera alla material. Man printar med fördel på ett helt blankt material, då ett s.k. RC papper, se papperstyper i kapitlet Print. Laminatet är fukt och skraptåligt och kan med fördel exponeras på offentliga ytor där risken för yttre åverkan är större.

Frågor och svar gällande montering

Varför eller när bör jag välja att montera på passepartoutkartong istället för Kapa?

Kapan bygger på djupet och i vissa fall får inte den plats i ramen. Passepartout-kartongen är även tåligare och och syrafri vilket inte alla kapor är. Dock så är adhesivet syrafritt.

När kan Kapa fungera? När Dibond? 

Kapan är mycket lättare än Dibond och även billigare samt mycket lättare att arbeta med. Dibonden är tyngre, styvare och starkare. Dessa är de argument som man bör beakta.

Varför syrafritt och vad är det egentligen?

Syrafria material är mycket viktiga, både vid montering och printning. Detta för att inte materialet skall brytas ned och bli förstört. På så sätt förlängs åldrandet av pappret och det är även därför det är viktigt att alla material i preocessen är syrafria då de kan ”smitta” av sig till andra material. Om man slarvar med syrafria bakstycken t.ex., så gulnar din bild, som du säkerligen känner igen från billigare inramningar.

Storlekar och begränsningar

Våra maskiner har sina begränsningar, printern är 60 inch bred, 152 cm. Monterings- och lamineringsmaskinen är 160 cm bred och dörrposterna har sina begränsningar. Kapa finns inte större än 300 x 150 cm. Maxmåtten på Dibond är 300 x 200 cm (dock begränsade arbetsområden då maskinerna är mindre). Passepartout kartong finns i 122 x 172 cm. Max glasstorlek en på UV-glas är 122 x 171,5 cm och max storleken på fönsterglas är 100 x 160 cm.

Aluminium
Att montera bilder på aluminium ger ett lyxigt och smäckert intryck, det är samtidigt väldigt stabilt. Vi använder 1,5 mm eloxerad aluminium när vi monterar en bild, den sätter vi antingen i en ram eller monterar på upphängningslister baktill med ett val på 20 eller 40 mm distanserat från väggen.

aluminium_8942

Dibond
Dibond består av en kärna av polyeten och ett ytskikt av 0,3 mm. Det är ett starkt och styvt material som kan förstärka stabiliteten när man ramar en bild. Dibond kan användas i en ram eller med upphängningslister som vi monterar bak, antingen med en distans på 20 eller 40 mm från väggen. Vi använder 3 mm skivor som vi själva skär till, framförallt vit Dibond. Om ramen är mörk väljer vi gärna
svart. På så sätt harmonierar även baksidan med ramen. För oss är helhetsintrycket väldigt viktigt, det ska vara ett omsorgsfullt hantverk rakt igenom.

dibond_8935

Kartong

Vi arbetar med två olika slag av kartong. Antingen en 1,5 mm vit kartong som ger ett bra och syrafritt resultat med en adhesiv, dock inte helt perfekt. En kompromiss kan man säga. Vi kan också montera på passepartoutkartong som är helt syrafria, plus att vi lägger på ett adhesiv på toppen. 

Kartong_171018_0005

Kapa

När vi monterar bilden använder vi ett syrafritt adhesiv, en väldigt tunn dubbelhäftande film som man monterar på själva materialet exempelvis Kapa eller Dibond. En syrafri adhesiv ska vara en tillräcklig spärr för att kategoriseras som en syrafri montering. Men vi går ju gärna ett steg länge. Vi erbjuder och rekommenderar att man monterar på ytterligare en syraspärr för dyrare verk. Då monteras först adhesiv på skivan, sedan ett syrafritt papper från Hahnemühle, sedan adhesiv igen innan bilden monteras på. 

Kapa_170927_0018

Adhesiv
När vi monterar bilden använder vi ett syrafritt adhesiv, en väldigt tunn dubbelhäftande film som man monterar på själva materialet exempelvis kapa eller Dibond. En syrafri adhesive ska vara en tillräcklig spärr för att kategoriseras som en syrafri montering. Men vi går ju gärna ett steg länge. Vi erbjuder och rekommenderar att man monterar på ytterligare en syraspärr för dyrare verk. Då monteras först
adhesive på skivan, sedan ett syrafritt papper från Hahnemühle, sedan adhesiv igen innan bilden monteras på.