Mönster som döljer en historia som talar till dig

Man vill gärna tro att Emma von Brömssen hämtar sin inspiration i de bohuslänska klipporna, från västerhavet och en himmel utan moln. Men kanske var det på en myr, en höst för länge sedan, allt började. I vilket fall som helst så har hon skapat sin egen värld, ett eget signum. Världar färgade av blå nyanser.

Porträtt på mönsterdesigners Emma von Brömssen
Emma von Brömssen

Naturen ligger nära tillhands i Emma von Brömssens konstnärskap. Hon skapar bilder med inspiration från naturen, djur som döljer sig i vegetationen och växter som breder ut sig.
-Naturen har alltid haft stor inverkan på mig, berättar Emma. Ända sedan jag var liten har jag varit ute i naturen med mina föräldrar. Pappa är biolog, fågelskådare och fotograf och brukar skicka fågelläten till mig när han är i skogen. Mina föräldrar har fått mig att se. Det handlar om att se. Och det vill jag skapa något av.
– Även om min pappa ofta tog mig till skogen eller en myr för att lyssna på fåglar går jag hellre ner till havet än till skogen. Jag är nog speglad av den delen av min uppväxt som är blå. Barndomens somrar på Tjörn har fler minnen av havet än Vättlefjälls skogar som låg i närheten. Och min mormors blå porslin. Jag är också fascinerad av gamla asiatiska hantverkstekniker och de djupa indigofärgerna. Jag kommer alltid tillbaka till blått, även om jag nosar på andra färgställningar.

Mall till kopp för Götefors Porslin.

Emma von Brömssen har producerat tyger, rullgardiner, tapeter, porslin, kuddar, handdukar, fläktkåpor och nu för första gången kimonos. -Det jag designar blir mest för inredning som har längre livslängd, mode är så flyktigt och har så kort livslängd. Jag föredrar att arbeta med mönster som jag hoppas är tidlösa, eller kanske icke tidsbestämda. Jag jobbar inte så mycket efter trender, jag vill att mina mönster ska leva länge.

Emma von Brömssen målar sitt mönster Hare.

Emma utgår ofta från att hennes motiv ska tryckas på en yta och komma i någon form av produktion. De ska lösa ett visst problem. Men ibland går hon bara på sin konstnärliga intuition och följer känslan.
–Ibland vet jag att det kanske inte funkar i ett kommersiellt sammanhang, jag kan bli för mycket konstnär och för lite designer emellanåt, förklarar Emma. Men ganska ofta arbetar jag med ett uppdrag där det finns givna förutsättningar, exempelvis för en tapet. Och det ställer sina krav, därför ritar jag oftast i en skala som ska passa till produktionen. Att rita en tapet är avslöjande. Det är en stor plan yta där allt syns, därför är det viktigt att rapporterna stämmer bra överens, det gäller att hitta ett mönster där skarvarna helst inte ska synas. Jag vill att det ska kännas som en stor yta är man backar tillbaka och betraktar tapeten på håll. Det är en utmaning, men väldigt roligt.
-Ibland får jag önskemål om en viss riktning eller inspirationskälla som jag ska tolka och göra till mina egna motiv, som gamla japanska böcker med mönster. Den gången blev det ett mönster med tranor. Jag fick en bild i huvudet, en föreställning där tranorna dansade runt på väggen.
-Det jag ritar är tolkningar, jag har en fascination i till former där saker och ting inte är uppenbara, där man vid en första anblick inte riktigt ser allt som döljer sig i motivet. Jag täcker gärna upp hela ytan och gömmer olika saker i mönstret. Jag kan inspireras av William Morris, han arbetade på samma sätt, mycket lager på lager.
-När jag ritar ett mönster går jag in i motivet, i detaljer som jag för stunden inte vet om de kommer att fungera. Men det brukar bli just dessa mönster som talar till betraktaren som blir älskade.

I arkivlådan hos Emma von Brömssen
I år är det 10 år sedan Emma von Brömssen gick ut Högskolan för Design och Konsthantverk och det firas med en utställning på Nääs Fabriker. Emma har plockat fram 10 olika mönster från sin samling. Motivet Hare är hennes senaste.

Emma von Brömssen är utbildad på HDK (Högskolan för Design och Konsthantverk) i Göteborg med examen 2008. Sedan dess har hon arbetat som frilansdesigner. Hon samarbetar med en rad olika företag samtidigt som hon gör sina egna projekt, som keramik med Kajsa Cramer och de nya printarna för Sandeng. År 2016 tilldelades Emma Elle Decoration Swedish Design Award som årets stjärnskott.

Just nu är hon aktuell med ”Tio år – Tio mönster”, en kommande utställning på Nääs Fabriker. Ett retrospektivt tioårsjubileum där hon visar tio mönster som har haft stor betydelse för henne, från det första mönstret hon ritade på HDK till ett nytt jubileumsmönster som också kommer som en print. Under utställningen finns textilier och printar i en limiterad upplaga i 50 ex (fyra olika mönster) till försäljning.

Sandeng har printat och dessutom tagit fram och tillverkat ramar till nummer 1/50 av varje mönster.
Utställningen öppnar för allmänheten lördagen den 2 juni och pågår hela sommaren fram till den 19 augusti.

ramlister från Sandengs ramverkstad i Göteborg
Val av ramlist. Vitlaserad ask och oljad valnöt.

Bilder från vår egen ramverkstad under produktionen av en av träramarna som Emma valde till sina Fine Art Prints, den av oljad valnöt.

Så snyggt med präglad logga på det tjocka 310 grams pappret från Hahnemühle!
Signering av den limiterade upplagan av Fine Art Prints.

Premiär på Nääs Fabriker lördagen den 2 juni. Läs mer HÄR.